söndag 14 juli 2013

Apelsin och vaniljmarmelad


Det enkla som man gör mest varje gång man är i affären är att ta en korv med sylt och lägga i korgen betala och gå ut, det som man eller jag  inte tänker nä jag ska skriva…. Glömmer bort hur enkelt det är att göra egen marmelad.

För ett tag sedan skulle vi äta rostat bröd och apelsinmarmelad, som givetvis var slut. I kylskåpet hade jag 8 apelsiner och 1 clementin och jag hade 1 pkt syltsocker i skafferiet.

Jag skalade och skar apelsinerna i bitar på förpackningen stod det att på apelsinmarmelad skulle man tillsätta 3 dl vatten, och ca hälften mängd i socker till det antal gram som man hade frukt och vätska. För att göra det extra gott så la jag i lite   vanilj...kokade och skummade till dess att jag tyckte att konsistensen var ok.

Dessa 8 apelsiner blev 3 STORA burkar med god och fast marmelad

Receptet är alltså i grova drag

Frukt
½ av fruktvikten i socker
Valfri smaksättning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar