söndag 14 juli 2013

Tuttifruttimarmelad


Jag hörde ett samtal mellan 2 kollegor om en marmelad som skulle smaka
Tuttifrutti, hon som hade receptet hade gjort det ofta och frågat flera personer om de kunde gissa
Vad det var för smak. Alla gick bet på detta och ingen kunde gissa smaken.

 

Receptet var:

1kg rabarber
1 kg råriven morot
1 apelsin skal och saft
1 kg socker

Detta ska koka till lagom konsistens

 

Jag kokade enligt receptet, smakade av, mixade och tyckte att det var en märklig bismak på det som jag inte var helt förtjust i, så jag tillsatte ca 2 dl socker till.
 
Tuttifrutti…. Vad är det för smak egentligen… jo det är en smak som man inte kan sätta fingret på riktigt vad det smakar och det är väl egentligen ett hopkok av massa olika saker.
Jag förstår att man har sagt att man inte känner vilken smak det är och det förstår jag…
Ju längre tid det står desto mera framträder apelsinsmaken, men annars är det en söt fruktig smak som smakar tuttifrutti…

Detta har lärt mig att jag gillar när jag kan känna smakerna av de olika ingredienserna och att det inte bara är ett hopkoks som smakar sött.

För den person som verkligen älskar tuttifrutti så är detta gudarnas moder till marmelad, men inte för mig….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar