söndag 14 juli 2013

Underbara kringlor

Ett av mina minnen från barndomen, är att farmor ,älskade farmor, alltid bakade
kringlor som inte hade socker i sig, utan socker på istället. Det var så naturligt att farmor
alltid gjorde dem att det inte var någon annan som ens tänkte på att försöka baka dem.

För några månader sedan fick jag ett infall att försöka leta reda på ett recept som liknade farmors och baka dem, det blev som så att jag kombinerade 2 olika recept till ett och det blev och är precis de kakor som farmor gjorde.
De blev så fina och det blev så bra…
Nästa dag slog mig tanken...undrar om det inte var idag farmor dog för massa år sedan, ringde till mamma och pappa och kollade…..med en lätt rysning av kärlek och en känsla av "jag finns med dig" hörde jag pappa säga:

-Nej dagen hon dog på var igår.

Samma dag som jag fick "infallet" att baka farmors kringlor.
Nu betyder de kringlorna nåt helt annat… dels är det dem som jag bakar när jag klurar eller kanske tom vill önskar att jag kunde får ett svar får, vilket jag ofta har fått när jag har bakat kringlorna.
 
Innan jag skriver receptet så måste jag påpeka att detta receptet inte är någon som man kastar ihop lite fort. Detta är en aktivitet som man gör aktivt under några timmar för att man tycker det är roligt.

Farmors Kringlor

Ca 54 kringlor

300 gram smör/margarin
8 msk mjölk (ca 1 1/4 dl)
8 dl vetemjöl
 
1 ägg till pensling
Pärlsocker

Lägg mjölet på bakbordet, skär fettet i bitar i mjölet, kläm sedan med fingrarna för att fördela fettet i mjölet.
Gör en liten grop och häll i mjölet. Arbeta tills det blir en deg.

Rulla till en stor rulle, dela på två, rulla ut de lite och dela sedan varje del i 3 lika delar och sedan varje del på 3 delar och dela sedan varje del på 3 igen. Hängde Ni me??

Först 1 del som delas i 2. Varje del delas i 3, som delas i 3 delas som sedan delas 3 delar igen. Detta betyder att på varje del har du fått 27 delar och totalt 54 bitar

Det bästa för att inte söla ner allt överallt är att göra detta i olika stationer.

De stationer som behövs:
1 för attrulla
1 bricka/ plåt för att lägga längderna på när de penslas och görs till kringlor
1 tallrik som man lägger kringlorna på för att sockerdoppas
Plåten som de sedan ska gräddas på

 

Rrulla till långa längder, ca 15 - 20 cm. lägg rullarna på en bricka med lite mellanrum på en fin rad.
Pensla längderna med uppvispat ägg
Tag tag i ena änden av längden och lägg änden lite bortanför mitten så att det blir en ögla. Tag den andra ändan och för upp på motsvarande sida så det blir en kringla.
Lyft upp kringlan och lägg den med den penslade sidan ner i sockret. Låt kringlorna ligga kvar i sockret under tiden du rullar nya längder, lyft sedan upp de sockrade längderna ock lägg på en plåt.
De kan ligga tätt för formen förändras inte när de gräddade.

Grädda dem i ca 180 grader i 12 - 15 minuter.

Låt de svalna och lägg i en fin burk och njut sedan av kakorna

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar