lördag 11 december 2010

Bra kokböcker


Detta är en av de kokböcker som det bläddras och skrivs mest i här hemma.

Jag gör ofta om recepten för att de blir för hårda eller smuliga eller att jag vill ha en annan smak.
Men det är en bok med fantastiska idéer bilder och lite roliga anekdoter.
Det som tål att tänkas på är:
vad hade det blivit av Monica Ahlberg OM hon inte var gift med en dramatenskådespelare och
i de innre kretsarna runt Ingemar Bergman.

All recepten solkas lita av all TV- program med namn som " Monikas mat" eller Monikas påsk eller jul.
När hon gör program så tycker jag att hon är slafsig och rörig och inte särskilt övertygande, MEN hon har många bra idéer som man kan spinna vidare på!!


Nigella Bites, eller kort och gott som den heter på svens
ka är en av
favoriterna.
Hon har så otroligt mycket text runt recepten och det är en fröjd att läsa dem PLUS att det är antecklingssidor mellan varje kapitel. Helt underbart!!!!
Här kommer ett citat från förtexten till Söndagslunch för 12. på sid 218.
Du blir helt enkelt tvungen att tro mig när jag säger att det existerar någonting sådant som en lat söndagslunch för 12 personer och, andas lugnt, jag föreslår att du lagar den.
Anledningen till att du måste tro mig när jag säger att att jag inte är en person som trollar fram enorma mängder mat utan att vare sig rynka på ögonbrynen eller vrida händerna. Det är förstås sant att jag tycker om att laga mat och tycker om mina vänner, men att laga mat åt allt för många av dem i mitt kök samtidigt gör att jag förvandlas till ett knippe av ovilja och panik. Jag tycker om lugn och ro, jag tycker om att vara i balans, och det finns saker som jag helt enkelt inte står ut med.
Om man nu arbetar efter förutsättningen att det finns saker som man kan och saker som man inte kan, så har i alla fall jag hittat ett sätt att laga mat som täcker mitt behov av att vara gästfri så att jag kan hantera mina brister som värdinna. Det första kravet.......
Inte att förglömma!!!
En bra hjälp när minnet ibland tryter på både våfflor och sockerkaka...



Kockarnas Kalender
är ett fenomenalt uppslagsverk med det
mesta av allt man kan tänkas behöva. Jag är inne på min andra bok, första blev utsliten. Jag önskar mig en uppdatering med nyare kockar, men annars är detta grunden till svensk mat. Mycket bra.

Detta är några av favoriterna i bokform, men kolla in länkarna under "Länkar" sidan där finns det fantastiska sidor med massa massa recept.....

Ha en fantastisk helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar