lördag 18 december 2010

Fudge test

Okej...
Nu har jag gjort Skumtomtefudgen....
Är inte överimponerad, tycker att fudge är äckligt när det är choklad i den.
Jag ska göra ännu ett test till på måndag, men då ska jag ta bort chokladen utan istället tillsätta vaniljsocker när det har kokat klart, sedan får man vispa vispa vispa, då blir liksom kolan sådär krispig och frasig.

Jag gjorde även Turkisk pepparfudge, det var en oao...fudge, men återigen så gjorde jag om receptet.
Detta är orginalreceptet, det inom parentes är det som jag tog istället.....

Det här behöver du till ca 25 st:



100 g turkisk peppar
1 tsk vaniljsocker (lägger i sist när allt har kokat klart)
3 dl vispgrädde (3 dl mellanmjölk)
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk glykos ( finns att köpa på apoteket) (tog inte med alls)
100 g ljus mjölk- eller blockchoklad ( tog inte med alls)


Gör så här:


1. Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull.
Låt koka upp och sätt i termometern.
Koka på svag värme tills temperaturen är 120º
Obs! Detta tar en stund.....
Har man ingen termometer skulle jag tippa på att det får koka ca 20-25 min.
Gör kulprovet för att se om det är färdigt.


Jag återkommer när jag har gjort om Skumtomtefudgen med min variant....

Kramar till era alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar